Лучшие практики энергосбережения в городах

Главная
О проекте
Контакты
 

Портал по энергосбережению ЭСКО

 

Журнал Тепловые насосы

Запровадження заходів ефективного використання теплової енергії для користувачів системи централізованого опалення

Iсторична довiдка

В місті Плевен мешкають близько 140 тис. людей. Свого часу 47 відсотків споживачів послуг централізованого опалення відключилися від системи, через неможливість сплачувати все зростаючі рахунки.

Потреба міста в опаленні набагато перевищувала обсяги виробництва тепла, через великі втрати в житлових будинках та низьку енергоефективність їх конструкцій і обладнання. Такий стан призводив до постійного зростання вартості теплопостачання, що зумовлювало неможливість отримання тепла мешканцями. Великі тепловтрати сталися через такі причини:

- недостатність знань та досвіду у мешканців щодо заходів енергозбереження в опаленні та гарячому водопостачанні;

- відсутність приладів обліку споживання енергії;

- відсутність мотивації та інтересу з боку споживачів щодо встановлення лічильників;

- не застосування у ціноутворенні методів обрахунку, які б стимулювали більш ефективне енерговикористання.

Нововведення

У 2000 році за сприяння Болгарського уряду та у співпраці з Нідерландською Програмою співпраці з країнами ЦСЄ в Плевені розпочалася реалізація великого проекту з енергоефективності. Головними виконавцями були визначені муніципалітет Плетену та міська теплопостачальна компанія. Партнерами виступили зарубіжні енергетичні компанії та Болгарський Центр енергоефективності. Головні цілі проекту:

- зменшення споживання енергії у житловому секторі;

- створення умов для встановлення споживачами вимірювальних приладів на тепломережах та застосування методів ціноутворення, стимулюючих економію ресурсів;

- розширення у Болгарії ринку енергозбереження – вимірювальні прилади, контролююче та регулююче обладнання тепломереж;

- посилення сектору централізованого опалення шляхом демонстрації результатів можливих заходів з енергоефективності та зменшення енергоспоживання;

- поширення інформації по існуючі економічно ефективні методи збереження енергії в теплопостачанні та гарячому водопостачанні.

Протягом реалізації проекту були запроваджені такі заходи:

- встановлення індивідуальних регулюючих кранів на радіаторах опалення в квартирах;

- встановлення відбиваючих алюмінієвих екранів позаду радіаторів опалення;

- ущільнення вікон та дверей будинків з метою ліквідації протягів та втрат тепла;

- теплоізоляція труб гарячого водопостачання;

- встановлення економних кранів у квартирах;

- встановлення регуляторів тепла та водомірів, які дозволяють контролювати рівень споживання.

Для проекту було обрано шість багатоквартирних будинків. У п’яти з них було проведено вищеназвані заходи. Один будинок був визначений пілотним для демонстрації рівня енергоспоживання після реалізації робіт. Для забезпечення можливості порівняння вартості у цьому будинку рахунки за теплозабезпечення виставлялися за старим методом – в залежності від опалюваного об’єму. До інших будинків проекту було застосовано новий метод обрахунку – на базі спожитого тепла. Іншим компонентом проекту були заходи з енергозбереження у громадських будівлях. Результат полягав у 30-відсотковій економії.

Результати

Перший моніторинг рівня споживання тепла та гарячої води було проведено за показниками першого місяця. Інформація збиралася системно, в реальному часі та дуже акуратно.

Результати показали, що запроваджені заходи були досить ефективними щодо зменшення обсягів спожитої теплової енергії. З початку опалювального сезону 2004-2005 років, порівняльний аналіз показників п’яти пілотних будинків з шостим (де провели тільки заходи теплоізоляції, а нараховували плату по об’єму) показав реальну економію у 30-35 відсотків. Але, й у цьому будинку енергія на опалення одноко кубометра приміщення була зменшена на 30 відсотків у порівнянні з попереднім опалювальним сезоном.

Споживачі, які брали участь в проекті виявили неабиякий ентузіазм. Вони оцінили не тільки суттєву економію, а також й покращання комфорту квартир завдяки можливості контролювати температуру в помешканні та ліквідації тепловтрат через вікна та двері.

На початку проекту у пілотних будинках 50-60 відсотків радіаторів опалення були відключені від мережі через неможливість споживачів оплачувати послуги. Після імплементації заходів проекту вже не стало потреби їх відключати, оскільки тепер користувачі можуть просто перекрити крани і лічильник показує нульове споживання тепла. Звичайно, що всі радіатори у проектних будинках були підключені, а споживачі можуть самостійно обирати - одним або кількома радіаторами обігрівати квартиру.

В результаті проведених заходів значно поліпшився тепловий режим у всіх приміщеннях. Параметри температури гарячої води також стали кращими. Важливим чинником успіху є те, що у період реалізації проекту було переглянуто та затверджено законодавство Болгарії в енергетичній сфері. Багато законів та регуляторних актів, пов’язаних з енергоефективністю були оновлені, чим створені умови для фінансування енергоефективних проектів у житлових будинках та громадських будівлях. Тепер вимірювання спожитого тепла стало обов’язковим.

За час реалізації проекту у Болгарії значно зросла кількість встановлених приладів обліку тепло споживання - майже до 90 відсотків. Облік спожитого тепла стимулює користувачів до застосування енергозберігаючих заходів і обладнання у своїх помешканнях – теплоізоляція, економні крани, вентилі тощо.

Тепер ці заходи вже передбачаються наперед і включаються до планів ремонтів та проектів будівництва житла.

Завдяки широкій промоційній кампанії багато споживачів виявили бажання приєднатися до проекту, зателефонувавши до кампанії-виконавця. Теплопостачальне підприємство вважає такий підхід дуже ефективним і, навіть після закінчення фінансування проекту, продовжує широку інформаційну та роз’яснювальну роботу.

Дуже важливою частиною проекту була „кампанія громадського визнання”, яка мала на меті досягти кращого розуміння громадянами суті та методів енергозбереження. Кампанія включала такі заходи:

- прес-конференції, публікації в місцевій та центральній пресі, репортажі та огляди на місцевому телебаченні;

- кіоски та інформаційні намети з матеріалами щодо технологій енергозбереження були розміщенні у найбільш людних місцях Плевена, у пунктах внесення платежів в офісах теплопостачальних компаній. Поширювалися буклети, брошури, плакати з розрахунками та прикладами економії енергоресурсів і, відповідно, коштів споживачів.


Джерело: http://www.auc.org.ua