Лучшие практики энергосбережения в городах

Главная
О проекте
Контакты
 

Портал по энергосбережению ЭСКО

 

Журнал Тепловые насосы

Досвід реформування житлово-комунального господарства міста Харкова

Iсторична довiдка

Реформа ЖКГ міста здійснюється згідно з “Програмою розвитку та реформування житлово-комунального господарства м. Харкова на 2003-2010 рр.”, затвердженою міською радою у червні 2003 року.
У власності територіальної громади Харкова знаходиться близько 8 тисяч житлових будинків загальною площею близько 20 млн. кв. м, в яких проживає 889,8 тисяч мешканців (практично половина харків'ян). Технічний стан цих будинків характеризується значним фізичним зносом - близько 59 відсотків, кожний другий потребує капітального або поточного ремонту. Із 1409 старих будинків комунальної власності 315 знаходяться в аварійному стані.
Відомчий житловий фонд складається з 643 будинків (851,2 тим. кв. м), з яких 53 – старі у неналежному технічному стані. В рамках реалізації Програми реформування ЖКГ постійно ведеться робота з прийняття відомчого житлового фонду до комунальної власності міста.
Окрім того, житло загальною площею 3682,0 тис. кв. м знаходиться на балансі 503 житлово-будівельних (ЖБК) і житлових кооперативів (ЖК) та 190 об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), що складає 18 відсотків від загальної кількості житлового фонду комунальної власності. Основним завданням цих об‘єднань є утримання і обслуговування житлових будинків за рахунок коштів їх членів. Оскільки у попередні роки фінансування на утримання домогосподарств і прибудинкової території для ОСББ, ЖБК, ЖК за рахунок коштів міського бюджету не було передбачено, технічний стан цих будинків є незадовільним, що спричиняє масові звернення голів ЖБК, ЖК, ОСББ до виконкому міської ради щодо надання допомоги на проведення ремонтно-відновлюваних робіт.

Нововведення

Головним напрямом реформування житлово-комунального господарства у Харкові починаючи з 2006 року є створення умов для розвитку конкуренції у цій сфері, підвищення якості послуг, побудова системи контролю якості, орієнтованої на споживача, запровадження прозорих схем оплати за фактично виконані роботи та отримані послуги.
Для забезпечення реалізації цих завдань рішенням сесії міської ради у липні 2006 року було створено комунальне підприємство „Жилкомсервіс”, цілі діяльності якого такі:

  • функціонування загальноміської служби єдиного замовника;
  • впровадження механізмів конкуренції на ринку житлово-комунальних послуг міста;
  • підвищення якості житлово-комунальних послуг, що надаються;
  • побудова системи ефективного контролю за збиранням та витрачанням коштів у сфері житлово-комунального господарства міста;
  • оперативний контроль фінансово-господарської діяльності житлово-комунальних служб міста.

До складу підприємства увійшли районні філіали і дільниці з прийому та обслуговування населення, розміщені у звичних для городян місцях - у приміщеннях КПЖРЕП, КЖЕП, ЖЕКів. Вся мережа оснащена та обладнана за єдиним стандартом. Правовідносини між КП „Жилкомсервіс” та мешканцями міста у сфері надання послуг з утримання будинків, споруд в прибудинкової території регулюються публічним договором, який був опублікований у листопаді минулого року накладом 500 тисяч. Документ відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема типовому договору, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №560. Виконком міської ради визначив підприємство „Жилкомсервіс” виконавцем послуг з управління будинками, групами будинків і спорудами. Тому КП від імені харків‘ян уклало відповідні договори з конкретними виконавцями і виробниками послуг.
Аналіз стану справ у житлово-комунальному господарстві міста показав ряд проблем, що вимагають уваги і потребують кардинальних рішень. Так, наприклад, постійною проблемою, з якою стикалися споживачі, було визначення зон відповідальності у системах тепло- та водопостачання. Для подальшого унеможливлення таких ситуацій було прийнято рішення передати всі внутрішньобудинкові комунікації спеціалізованим комунальним підприємствам - районним ділянкам з обслуговування внутрішніх мереж в будинках, до штату яких переведено робітників житлових організацій (майстрів, слюсарів, сантехніків). КП «Жилкомсервіс» уклало відповідні угоди і проводить оплату, але лише за актами виконаних робіт з урахуванням відгуків населення щодо якості наданих послуг. Практика показала, що інформація від громадян переважно має об‘єктивний характер.
Для забезпечення дієвого зворотного зв‘язку з мешканцями та ефективного контролю якості послуг, виявлення реальної ситуації і тенденцій, що вимагають підвищеної уваги з боку міської влади в місті створено службу «062» - оперативно-диспетчерський центр, який не лише приймає телефонні звернення від жителів міста, а й контролює їх своєчасне якісне виконання.
Спеціалізовані комунальні підприємства міста - «Харківські теплові мережі», «Харьківкомуночиствод», ВТП «Вода» самостійно розробили власні програми, спрямовані на поліпшення стану інженерних мереж та підвищення якості послуг.

Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі"

Довідка. Протяжність теплових мереж системи центрального теплопостачання в двотрубному обчисленні складає 1606,7 км, середній відсоток зносу 73,25 при питомій ушкоджуваній 1,8 на 1 км. Знос устаткування джерел теплопостачання міста перевищує 80 відсотків.
Первинна вартість основних фондів за станом на 01.01.2007 р. - 391,5 тис. грн., залишкова вартість - 194,2 тис. грн., знос – 50,3 відсотка.

Комунальне підприємство «Харківські теплові мережі», працюючи в умовах реформування житлово-комунального господарства міста, провело роботу, спрямовану на забезпечення готовності підприємства до діяльності в нових умовах з початку 2007 року.
Для забезпечення належної експлуатації внутрішньобудинкових систем опалювання та гарячого водопостачання житлових будівель, підключених до теплових мереж і котельних, що належать до відання КП «ХТМ», переглянуто організаційну структуру районних філіалів підприємства, включаючи теплові райони і ділянки, утворено відповідні бригади з обслуговування внутрішніх мереж будинків.
З 1 січня 2007 року КП «Харківські теплові мережі» виконує комплекс робіт з обслуговування систем теплопостачання і гарячого водопостачання в житлових будинках, зокрема:

  • відкачування води з підвальних приміщень, усунення наявної;
  • приведення в належний стан приміщень теплових пунктів та заміна арматури, манометрів тощо;
  • ревізія і заміна трубопроводів у підвалах, відновлення теплової ізоляції трубопроводів;
  • перевірка за скаргам мешканців стояків і теплообмінників гарячої води на можливість перетікань «холодної - гарячої води»,регулювання систем опалювання житлових будинків;
  • заміна трубопроводів опалювання і гарячого водопостачання в підвальних приміщеннях будинків;
  • інвентаризація (спільно з власником будівлі) фактично встановлених опалювальних приладів і їх відповідність проекту;

Також на підприємстві розроблено програму оснащення житлових будинків приладами обліку теплової енергії і гарячої води, що зумовить поліпшення режиму теплопостачання та стимулюватиме жителів до економії, щоб оплачувати послуги за фактичним споживанням, а не за нормою.
Загальна площа обслуговування житлового фонду міста складає 19 379 444 кв. м, оплату робіт закладено в тарифі.
Для забезпечення можливості оперативного усунення аварійних ситуацій в системах опалювання, гарячого і холодного водопостачання, каналізації, на базі підприємства КП «Харківські теплові мережі» створено Центральний аварійно-диспетчерський філіал(ЦАДФ) з обслуговування внутрішньобудинкових систем. Персонал ЦАДФ працює в цілодобовому режимі, оперативно і якісно виконує роботи з усунення аварійних ситуацій в комунальній сфері міста.

Державне комунальне підприємство „Харьківкомуночиствод”

Довідка. Станом на 01.04.2007р. протяжність мереж складає 1512,24 км. За І квартал 2007р. прочищено 229,5 км мереж (зокрема механічним способом – 33,2 км, планово-запобіжне прочищення – 178,1 км, гідродинамічним способом – 18,2 км) або 15,2 відсотків від загальної протяжності.
Первинна вартість основних фондів станом на 01.04.2007 р. - 310 614,1 тис. грн., залишкова вартість - 99 827,3 тис. грн., відсоток зносу - 67,9.

«Програма розвитку і реформування Державного комунального підприємства каналізаційного господарства «Харьківкомуночиствод» на 2004-2010 р.р.» відповідає стратегічній меті щодо сталого підвищення якості життя всіх верств населення Харкова і охоплює всі сторони діяльності підприємства. Головні напрями та задачі:
• ефективне управління сферою виробництва і надання якісних житлово-комунальних послуг;
• забезпечення беззбиткового функціонування підприємства; оптимізація експлуатаційних витрат; встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги водовідведення, що дозволять здійснювати надійну експлуатацію і розвиток підприємства, підтримувати екологічну безпеку міста і регіону;
• технічне переоснащення підприємства, з наближенням його до вимог Європейського Союзу, впровадження сучасних ефективних і енергозберігаючих технологій.
Для підвищення ефективності роботи та скорочення витрат було запроваджено поетапні зміни у структурі підприємства. Так створено дев‘ять районних спеціалізованих ділянок з технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж каналізації. Їх діяльність організовано з 1 січня 2007 року, на обслуговування прийнято 7200 будинків, в яких знос внутрішньобудинкових мереж складає майже 50 відсотків. Загалом працює 26 бригад, фактична чисельність персоналу – 194 особи, на добу виконується близько 150 заявок.

КП „Виробничо-технологічне підприємство „Вода”

Довідка. Станом на 01.04.2007р. загальна протяжність водоводів і водопровідних мереж складає 2532,1 км.
Первинна вартість основних фондів на 01.04.2007 році – 940,5 млн. грн., залишкова – 385,0 млн. грн., знос – 59,1 відсотка.

КП „ВТП „Вода” в рамках реформування житлово-комунального господарства міста упроваджуються наступні «практики»:
• Передача для технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж житлових будинків комунальної власності. Таке нововведення сприятиме підвищенню якості послуг та „скороченню” шляху від постачальника до споживача (без проміжних ланок – ЖЕКів). З початку 2007г. до ПЕУ «Харківводсервіс» надійшло 9925 звернень громадян, 9863 – заявок виконано, 62 – взято в роботу, проведено капітальний ремонт водопровідних мереж у підвалах 20 будинків.
• Для контролю за якістю питної води введено в експлуатацію лабораторію санітарно - епідеміологічного контролю якості води (СЕКЯВ). Вона акредитована у 2004 р. і одержала підтвердження акредитації в 2005 р., з можливістю проводити контроль якості питної води за 85 показниками, відповідно до вимог Держ.Сан.ПіН „Вода питна”. За 2006 р. у Харкові проведено більше 40 тис. хімічних, бактеріологічних та інших аналізів води.
• Велика увага на підприємстві приділяється енерго- та ресурсозбереженню. Це питання знаходиться в центрі уваги підприємства впродовж не одного десятка років. На основі первинної інформації про показники діяльності підрозділів сформовано базу даних, яка постійно оновлюється і дозволяє оперативно відстежувати динаміку зміни питомих витрат електроенергії, паливно-енергетичних ресурсів, матеріалів, реагентів і їх частки в собівартості питної води. За результатами аудиту розроблено рекомендації з енергозбереження та організаційно-технічні заходи, які покладені в основу комплексної програми енерго- і ресурсозбереження до 2015 року.

Результати

Трансформація системи житлово-комунального господарства міста здійснюється Харківською міською радою поступово і планомірно. Так, наприклад, для виключення, навіть, короткочасної втрати керованості та недопущення аварійних ситуацій в житловому фонді, функції надання послуг аварійно-диспетчерської служби спочатку (у січні – лютому) залишалися за КПЖРЕПамі в кожному з районів міста. На даний час створено єдину аварійно-диспетчерську службу на базі КП "Харківські теплові мережі", яка працює у цілодобовому режимі.
Для упорядкування роботи ліфтового господарства в листопаді минулого року створено комунальне підприємство «Харківміськліфт», на яке покладено функції єдиного замовника з обслуговування 6,5 тисяч ліфтів у будинках комунальної власності. На сьогоднішній день, відповідно до договору з «Жилкомсервісом», ці роботи виконує штат атестованих електромеханіків КП. Також у складі «Харківміськліфт» працює аварійно-диспетчерська служба.
У січні 2007 року розпочало свою роботу ще одне створене міською радою комунальне підприємство – «Харківблагоустрій», на яке покладено функції не тільки з прибирання прибудинкової території, але і з комплексного впорядкування та організації окремих елементів міського середовища.
Важлива складова – технічне переозброєння підприємств, матеріальна база яких практично не розвивалася з радянських часів, оновлення основних фондів сфери ЖКГ. Нині вперше за багато років за рахунок використання лізингових схем та залучення позабюджетних ресурсів міська влада проводить закупівлю близько 500 одиниць снігоприбиральної, спеціальної дорожньої техніки, мінітракторів, спецавтомобілів для перевезення ТБО, засобів малої механізації.
З огляду на те, що діючі на початок опалювального сезону тарифи на житлово-комунальні послуги не переглядалися з 1999 року, міська рада затвердила нові економічно-обґрунтовані тарифи. Були проведені всі відповідні регуляторні процедури та громадські слухання.
Нові тарифи на послуги за утриманням будинків, споруд і прибудинкових територій вступили в дію з 1 січня поточного року, коли житлово-комунальне господарство міста, головним чином, було підготовлене до роботи в нових умовах.
В тарифах на «квартплату» застосовано диференційований підхід – 16 послуг, пов'язаних з підтримкою цілісності будинку та його утриманням віднесено до категорії обов'язкових, а ще п‘ять, наприклад, прибирання сходових майданчиків – здійснюватиметься за бажанням мешканців.
Намагаючись максимально знизити соціальні наслідки суттєвого підвищення тарифів, міська влада відкрила в місті 80 додаткових пунктів з оформлення субсидій.
Враховуючи значне підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, Харківська міська рада, окрім пільг передбачених державою, встановила місцеві пільги 19-ти категоріям громадян - для 16-ти категорій підприємствам, які надають послуги, з міського бюджету компенсується різниця в тарифах на тепло-, водопостачання, водовідведення та утримання будинків і прибудинкової території (квартплата); для 3-х категорій (сім'ї військовослужбовців рядового складу, загиблих при проходженні строкової служби, сім'ї загиблих в Афганістані учасників бойових дій, реабілітованих осіб) - на житлово-комунальні послуги.
Також з 1 січня 2007 року рішенням сесії Харківської міської ради від 25.04.07 за рахунок коштів міського бюджету встановлені додаткові соціальні гарантії з оплати житлово-комунальних послуг двірникам і працівникам аварійно-диспетчерських служб комунальних підприємств, зайнятих обслуговуванням житлового фонду комунальної власності територіальної громади Харкова.
У квітні 2007 року сесія міської ради ухвалила Програму підтримки ЖБК, ЖК і ОСББ в місті Харкові, якою передбачене спів фінансування капітального ремонту в житловому фонді ЖБК, ЖК і ОСББ за рахунок міського бюджету (1 872 200 грн.) та власних коштів об‘єднань в обсязі не менше 10 відсотків загальної вартості робіт. Мета цієї Програми – реалізація державної політики щодо реформування ЖКГ, підвищення ефективності і надійності його функціонування, забезпечення стійкого розвитку для задоволення потреб в житлово-комунальних послугах жителів ЖБК, ЖК і ОСББ відповідно до встановлених нормативів і національних стандартів.
Місто взяло на себе зобов'язання щодо проведення капітальних і поточних ремонтів житлового фонду, інвестування в інженерну інфраструктуру. На ці цілі в 2007 році в міському бюджеті передбачено 72,4 млн. грн., зокрема тільки на житло – 51,3 млн. грн.
Таким чином, з урахуванням субвенції державного бюджету (88,6 млн. грн.), загальна сума інвестицій у житлове господарство міста складе 161,0 млн. грн. Це дозволить місту зробити певний прорив в підвищенні якості обслуговування житлового фонду, створенні комфортних умов життя харків'ян і, дійсно, зробити 2007 рік – роком ЖКГ.
Отже, завдяки діям місцевої влади не тільки створюється матеріально-технічна база для подальшого розвитку комунального сектора, але й складається реальна конкуренція на ринку житлово-комунальних послуг. Побудова у рамках чинного законодавства цивільно-правових відносин, які базуються на сучасних економічно-ефективних рішеннях сприяє інвестиційній привабливості сфери ЖКГ. Нині ведуться переговори з рядом вітчизняних та іноземних фірм. Місто готове розглядати питання залучення керуючих компаній, компаній, які спеціалізуються на комунальному менеджменті, мають необхідні можливості і достатні інвестиційні кошти. При цьому розглядатимуться всі без виключення форми можливої співпраці: передача в оренду, укладення інвестиційних і інших договорів, концесія. Головні умови - якість послуг, що надаються, стабільність і повний контроль за тарифною політикою.
Особлива увага приділяється впровадженню ресурсо- енергозберігаючих технологій в житловому фонді, виконанню програми встановлення приладів обліку і регулювання споживання енергоресурсів в житлових будинках. У зв'язку з відсутністю цільового фінансування для виконання державної програми, питання встановлення приладів обліку і регулювання споживання енергоресурсів в житлових будинках розв'язується на місцевому рівні за рахунок внутрішніх резервів: коштів житлово-експлуатаційних підприємств і жителів.
Відповідно до Програми реформування житлового господарства в Харкові здійснено значні перетворення і в структурі управління житловим господарством: проведено реорганізацію районних комунальних підприємств. В результаті скорочено чисельність адміністративно-управлінського персоналу, і, відповідно, кошти на його утримання.
У стадії реалізації знаходяться заходи міської ради, спрямовані на залучення громадськості до управління житловим фондом, стимулювання створення ОСББ. Перші результати цієї роботи очікуються у ІІ кварталі наступного року.

Iнформацiя для контактiв

Харківська міська рада
пл. Конституції, 7,
м. Харків, 61000
тел./факс 057-731 5060, 731 6033.

Джерело: http://www.auc.org.ua